Flyttevask er en viktig del av flytteprosessen, og det er flere aspekter man bør være oppmerksom på for å sikre at boligen blir korrekt rengjort før overtakelse. En grundig flyttevask kan gjøre en stor forskjell, ikke bare for utleier eller kommende eiere, men også for å sikre at man får tilbake hele depositumet. I denne artikkelen skal vi gå gjennom hva som inngår i en fullstendig flyttevask, hvordan man kan sikre godkjenning av utleier eller nye eiere, og hva en profesjonelt utført flyttevask vanligvis koster.
Hva inkluderer i en flyttevask?
En flyttevask innebærer omfattende rengjøring av hele boligen. Dette inkluderer ofte rengjøring av alle overflater, inkludert gulv, vegger og tak. Vinduer og speil bør også rengjøres grundig, både innvendig og utvendig.
Videre er det viktig å rengjøre hvitevarer som kjøleskap, ovn, mikrobølgeovn og oppvaskmaskin godt. Disse apparatene må sjekkes for matrester og fett. Bad og toaletter krever også grundig vask. Her bør både fliser, vasker, toaletter og dusjer rengjøres grundig for å fjerne kalk, smuss og såperester.
Skap og skuffer, både på kjøkkenet og i andre rom, bør tømmes og vaskes i. Det er også viktig å støvsuge og rense tepper i boligen. Dersom boligen har møbler, må disse også rengjøres. Når alle rommene er rengjort, bør man foreta en siste sjekk for å sikre at ingenting er glemt.
Hvorfor er flyttevask viktig?
En grundig utført flyttevask sikrer at boligen er i tilfredsstillende stand for de neste beboerne, og det kan også bidra til å sikre at man får tilbake sitt depositum. En skitten eller dårlig rengjort bolig kan føre til klager fra nye eiere eller leietakere, noe som kan forsinke flytteprosessen og potensielt medføre ekstra kostnader.
Profesjonell flyttevask kan bidra til å gjøre stresset med flytting litt mindre. Ved å overlate flyttevasken til fagfolk, kan man fokusere på andre aspekter av flytteprosessen, som å pakke og transportere eiendeler til den nye boligen.
Hvordan kan man sikre at flyttevasken blir godkjent?
Det er flere tiltak man kan gjøre for å sikre at flyttevasken blir godkjent av utleier eller nye eiere. Det er lurt å ha en sjekkliste for å sikre at ingen områder overses.
Sørg for at alle rom blir grundig rengjort, inkludert skjulte områder som bak eller under møbler og hvitevarer. Det kan også være lurt å dokumentere rengjøringen ved å ta bilder før og etter vask. Dette kan være nyttig bevis dersom det skulle oppstå uenigheter med utleier eller nye eiere om tilstanden til boligen.
For å sikre best mulig resultat kan det lønne seg å hyre profesjonelle renholdere som har erfaring med flyttevask. Profesjonelle tjenester som Aasen Renhold AS tilbyr gir trygghet på at arbeidet blir grundig og effektivt utført. Vi tilbyr sine tjenester i områder som Herøy, Sande, Ulsteinvik, Ålesund, Ørsta og Volda, og sørger for at alt blir riktig rengjort og kontrollert. De kan hjelpe deg med å sikre at eiendommen din er profesjonelt rengjort og godkjent.
Profesjonelle renholdstjenester
For å være helt sikker på at flyttevasken blir godkjent, kan det være en fordel å benytte seg av profesjonelle renholdstjenester. Aasen Renhold AS tilbyr grundig flyttevask for tomme boliger. Vi forstår hvor viktig for deg er å få boligen profesjonelt rengjort. Bestill renhold her: https://aasenreinhald.no/kontakt-oss/.
Sjekkliste for flyttevask
Generelt i alle rom
- Støvsuging og vask av alle gulv
- Tørke støv fra lister, karmer og dørhåndtak
- Vask av vegger, tak og dører
- Rengjøring av vinduer, både innvendig og utvendig
- Rengjøring av lysbrytere og stikkontakter
- Rengjøring av radiatorer og ventilasjonsåpninger
- Fjerning av spindelvev fra hjørner og tak
- Vask av skap og skuffer (både innvendig og utvendig)
- Fjerning av flekker på vegger og overflater
Kjøkken
- Grundig rengjøring av ovn, komfyr og stekeplater
- Rengjøring av kjøleskap og fryser, inkludert avriming
- Vask av oppvaskmaskin og eventuelt andre hvitevarer
- Vask av benkeplater, vask og kran
- Rengjøring av kjøkkenvifte og filter
- Rengjøring av skap, både innvendig og utvendig
Bad
- Vask av toalett, dusj, badekar og servant
- Rengjøring av fliser og fuger
- Fjerne kalk- og såpeflekker
- Rengjøring av speil og glassoverflater
- Rengjøring av avløp og sluk
- Tømme og rengjøre skap
Andre områder
- Vask av trapp og gangområder (om relevant)
- Tømming og rengjøring av eventuelle boder og garasje
- Fjerning av eventuelle søppelsekker og avfall
- Rengjøring av balkong eller terrasse
Siste sjekk
- Gjennomfør en inspeksjon av hele boligen
- Sørg for at alle nøkler og fjernkontroller er levert tilbake
- Ta bilder for å dokumentere tilstanden, dersom det er nødvendig for leieforholdet
Med denne sjekklisten kan du sikre en grundig flyttevask og unngå unødvendige konflikter ved overlevering!
Vi tilbyr profesjonell flyttevask i områdene Herøy, Sande, Ulsteinvik, Ålesund, Ørsta og Volda, og sørger for at boligen din er skinnende ren og klar for overtakelse. Kontakt oss i dag!
Ta kontakt for hjelp til flyttevasken!
Flyttevask kan være en utfordrende oppgave, men en fullstendig og grundig utført flyttevask kan forhindre mange potensielle problemer i etterkant, og sikre en smidig overtakelse for alle involverte parter. For de som ønsker profesjonell hjelp, er det mange fordeler ved å bruke et renholdsfirma som Aasen Reinhald AS. Dette vil ikke bare sikre en høy standard på rengjøringen, men det vil også gi deg mer tid til å fokusere på andre ting ved flyttingen.
Så, neste gang du står overfor en flyttevask, husk å lage en sjekkliste, vær grundig, og vurdere å bruke profesjonelle tjenester for å gjøre prosessen så enkel og stressfri som mulig. For å bestille en profesjonell flyttevask, ta kontakt med oss.